Miniseminarier lör 28.9
Utrymme: Bomba-talon 2. kerros
-
Kesto: 1 h 30 min
Kylätaiteen miniseminaarissa saamme kuulla, miten eri puolilla Suomea maaseudun kylissä on yhteisvoimin tehty taideteoksia yhteiseksi iloksi. Kylätaide kertoo kylän historiasta, kuvaa nykypäivän elämää, muistuttaa hauskasta yhteisestä tapahtumasta tai saa muuten aiheensa kyläläisten yhteisistä ideoista. Käytetty materiaali voi kuvastaa kylän erikoislaatuisuutta tai elinkeinoja. Teokset on tehty omaehtoisesti kyläläisten voimin tai mukana on voinut olla ammattitaiteilija. Kohteet ovat yleisellä paikalla, kaikille avoimia ja aina katsottavissa. Esimerkkejä löydät sivulta www.kylätaide.fi (Ulkoinen linkki)
.
Vetäjänä Heli Kallio-Kauppinen
Utrymme: Auditorio
-
Seminaarin juontaa Anne-Mari Heikkinen, MTK-Pohjois-Savo hankeasiantuntija
9.00–9.15 Avaus ja ”Järvi-Suomen sateenvarjobrändin” ja Itä-Suomen hajautetun alkutuotannonmallin esittelyt, Jari Rouvinen, MTK Pohjois-Karjala
9.15–9.35 ERG statusten hyödyntämisen mahdollisuudet Järvi-Suomen brändin rakentamisessa / Sari Kaasinen, ERG-Saimaan hankejohtaja
9.35–9.50 Kansainvälisesti kiinnostavien ruokailumatkapakettien pilotointi Itä-Suomessa / Marjatta Pikkarainen MKN toiminnanjohtaja ja Kirsi Vartia, Savonia AMK erityisasiantuntija
9.50–10.05 Ruuan rooli matkailussa ja sen markkinoinnissa / Vilma Kuosmanen, Kivennavan matkailukartano
10.05–10.20 Luonnon tuotteiden ja luontomatkailun vientipotentiaali / Birgitta Partanen, Arktiset aromit
10.20–10.30 Järvi-Suomen sateenvarjobrändin kommentointi ja yhteenveto / Kimmo Aalto, Maaseutumatkailun asiantuntija MTK:n keskusliitto
Miten rakennamme yhteisen brändin Järvi-Suomen matkailulle-ruokamatkailulle ja ruokaviennille. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa kaikkien alan toimijoiden pitää olla mukana ja ottaa huomioon omissa strategioissaan.
Matkailussa Järvi-Suomi Brändi on noussut jo kansainväliseen tietoisuuteen. Ruokamatkailun osalta ERG (European Region of Gastronomy) status on saatu neljään Itä-Suomen maakuntaan viime vuosien aikana, joka antaa hyvän pohjan brändin rakentamiselle tältä osin.
Kansainvälistä kiinnostusta alueen ruokakulttuuriin todistaa myös Aasian parhaaksi keittiömestariksi valitun Zaiyu Hasegawan työvierailu Pohjois-Karjalaan elokuussa 2024.
Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan alan trendeistä ja brändeistä alan tekijöiden ja asiantuntijoiden kanssa.
Utrymme: Kalevan Hovin suuri sali
-
Ohjelma:
Klo 9.00 Omistajanvaihdosten tilanne maaseudulla nyt & tulevaisuuden näkymiä / Juuso Kalliokoski, johtava asiantuntija, Maa- ja metsätalousministeriö
Klo 09.20 Omistajanvaihdosten merkitys Maa- ja metsätilayritysten arjessa / Leena Kristeri, elinvoimajohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto
Klo 09.40 Ratkaisuja maaseutuyritysten työpaikkojen säilymiseen / Jari Huovinen, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän Keskusliitto
Klo 10.00 Tauko
Klo 10.20 Yrittäjien kokemuksia omistajanvaihdoksesta, paneeli, juontajana Anneli Komi, omistajanvaihdostoiminnan päällikkö, Suomen Yrittäjät
Klo 11.00 Tilaisuus päättyy
Utrymme: Kokoustila 1, Break Sokos Hotel Bomba
-
Huom. aika ja tila päivittyneet!
Aika: la 28.9. klo 10.15–11.45
Tila: Kokoustila 1, Break Sokos Hotel Bomba
Paikallisidentiteetti ja -kulttuuri ovat kivijalka, jonka päälle uutta lähdetään rakentamaan. Missiomme on tuoda pehmeää dataa osaksi kuntien pito- ja luomovoimaa ja niihin tähtääviä toimenpiteitä. Innostus pohtia kotiseutua ja paikallisuutta ja niihin liittyviä kysymyksiä ja tiedonpohjalta sovellettavia mahdollisuuksia. Paikallisidentiteetin tutkimus ja paikkojen tarinallistaminen kulttuuri- ja historiantutkimuksen keinoin. Kaksi luentoa ja keskustelupohjaista tilaisuutta.