Sähköistyvä maaseutu!

rallinrustaalut

Olen hassahtanut näihin sähköisiin vempeleisiin; aurinkopaneeleihin, maalämpöön, sähköautoon ja tuulivoimalaan, ja olen todennut kokemuksesta, että tämä maaseudulla asuminen voi olla helppoa, edullista, ilmastoa säästävää ja parhaassa tapauksessa jopa ilmastopäästöjä kompensoivaa elämää.

Kerronpa, kuinka temppu tehdään:

Osta oma hirsitalo tai puurakenteinen omakotitalo maalta. Niitä saa vielä, vaikka maaseudustuminen onkin edennyt ja ihmiset muuttavat yhä useammin periferiaan. Oletetaan, että saat ostettua omakotitalon maalta. Se on edullinen, pitkälle alle sadantuhannen investointi. Ensimmäisenä asiana heität siellä olevan öljylämmityksen kierrätyskeskukseen ja teet Sanna Marinin myöntämän neljän tonnin avustuksen tukemana maalämmön mökkiisi. Lämpöremppaan saat omaa rahaa kulumaan arviolta 15 000 euroa. Nyt asuntosi lämpiää suurelta osin auringon tuottamalla energialla, joka on sitoutunut syvälle maaperään. Lämmityskulut on enää kolmasosa entisestä, ja jos valitset sähköyhtiöstäsi vesi-, tuuli- tai ydinsähkön, on lämmityksesi jopa päästötöntä. Kun oikein innostut, ota ja heitä aurinkovoimala talosi etelälappeelle, silloin sähkösi on kesäaikaan suureksi osaksi ilmaista. Tämä investointi polttaa rahaa n. 8000 euroa.

No niin. Asuminen on laitettu kuntoon, nyt on liikkumisen vuoro. Sanotaan että maalla on pitkät välimatkat, huonot palvelut ja olematon joukkoliikenne. Minusta vain yksi asia pätee. Maalla on huono joukkoliikenne. Palveluja kyllä löytyy ja vaikka ajomatka palveluihin olisi se 30 kilometriä, ei siirtymiseen mene kuin puolentuntia. Nopeaa siis. Ainut, minkä maaseudulla välttämättä tarvitset, on oma auto. Edullisin, helpoin, paras ja vähäpäästöisin kulkine periferiassa on sähköauto.

Uuden sähköauton saat Sanna Marinin avustamana alle viidelläkymmenellä tonnilla. Jos ostat yli 50 000 kilometriä ajetun käytetyn sähköauton, on edellinen omistaja ajanut valmistuksesta tulleet päästöt pois ja itse saat aloittaa puhtaalta, päästöttömältä pöydältä oman liikkumisesi. Maalla jokaisessa taloudessa on voimavirtatöpseli. Siitä saat ladattua autosi, ja sinulla on joka päivä mahdollisuus ajaa 300 - 400 kilometriä kauppa- ja kulttuurireissuja. Liikkumisen hinta on noin 2 euroa sadalta kilometriltä. Se on halvempaa kuin joukkoliikenne.

Asumisasiat ja liikkuminen on hoidossa, nyt perhe haluaa talvilomalla etelään aurinkorannalle. Hätä ei ole tämän näköinen. Koska asumisesi ja liikkumisesi päästöt ovat nyt minimissä, voit helposti hyvittää oman perheen lentomatkapäästöt ostamalla pari hehtaaria metsää. Osta samalla vaikka neljä, niin voi käydä huoletta naapuriperheen kanssa pohjoisen laskettelureissullakin. Hintaa ostokselle tulee noin kymppitonni. Samalla saat oman marjastus- ja puuhastelupaikan. Niin, mainitsinko jo, että yleensä kun ostat valmiin rintamamiestalon, tulee kaupan päälle omenapuut, perunamaa, marjapuskat, vanha navetta ja autotalli. Se on enää omasta viitseliäisyydestä kiinni, kuinka paljon puutarhasta otat evästä talven varalle ja paljonko värkkäät omissa toimitiloissasi puhdetöitä.

Ynnätäänpä lopussa yhteen: Talo maksoi 80 000 euroa, siihen lämmitysremppa 15 000 euroa. Aurinkopaneelit 8000 euroa. Jos vielä ulkofoori vaihdetaan ja lisätään tuulensuojalevyt noin kymppitonnilla, alkaa asuminen olla kunnossa. Rahaa meni 113 000 €. Liikkumiseen meni se 50 000 €. Sillä saat hienon uuden tai käytetyn premiumsähkärin ja latauslaitteen kotipihaasi. Ulkomaanmatkojen kompensaatiometsä maksaa sen 10 000 - 15000 euroa.

Eli koko maaseudulla elämishässäkkä maksaa sinulle yhteensä: 178 000 euroa. Laitetaan kaupan päälle vielä kuitukaapeli taloon, niin toimii somekin surutta. Se maksakoon vaikka 5000 euroa. Nyt on nykyelämän edellytykset kunnossa ja rahaa paloi 183000 euroa.

Helsingistä saat tuolla hinnalla betonista tehdyn asumiskolon kahdelle laitakaupungista. Jos haluat oikeasti elää ilmastoystävällistä, edullista, leppoisaa ja vaihtelevaa elämää ilman omantunnon tuskia, lue tämä teksti uudelleen niin kauan, että huomaat tekeväsi tarjousta rintamamiestalosta maalla. Tervetuloa!

- Simo Ralli